80sGlamRock Radio


80sGlamRock Radio

Ligger nu uppe som podcast på iTunes !

Länk för att hitta podcasten: 80sGlamRock Radio podcast

Annars är det bara att söka på 80sGlamRock Radio på iTunes store
---------------------------------------------------------------------

Länk till livestreamen: 80sGlamRock Radio Livestream



fredag 14 januari 2011

Yngwie Malmsteen


Yngwie Johann Malmsteen, född den 30 juni 1963 i Stockholm. Anses världen över att han är en utav dom bästa genom tiderna och kan inget annat än att hålla med. Hans 4 första skivor var med på Billboard top 100 album på 80-talet. Han är mest känd för sina låtar som, Heaven Tonight, Rising Force, I See The Light Tonight, You Don´t Remember i Never Forget, Black Star, Far Beyond The Sun och så vidare. Han var med i två band innan han körde igång sitt solo band Yngwie J Malmsteen´s Rising Force. Först Steeler med Ron Keel på sång. Men han tyckte Yngwie stal showen på scenen så dom vill inte ha kvar han. Och sen klev han med Alcatrazz med Graham Bonnet på sång, och samma hände där. Sen efter det fick han nog och startade solo bandet. Och första skivan blev en instrumental skiva. (Men Jeff Scott Soto fick sjunga två låtar ändå). Skivan fick bra betyg och blev nominerad till årets instrumentala skiva. Sen så fortsatte den fantastiska karriären för the King..

This Is My Story !!
Jag minns såväl hur jag fick höra Yngwie Malmsteen för första gången. Det var många år sen när jag var hemma hos Morfar, Stefan och Jörgen. Och Jimmy tittade förbi och han hade med sig en hel påse fullt med kassettband, Mkt inspelat och några köp kassetter. Och såklart följde ju Yngwie med :). Live konserten Trial by fire: live in lenningrad och albumet Eclipse. Vi provade lyssna på kasseter då. Och det var ju ett coolt omslag på trial by fire och jag var ju inte så gammal då och hade aldrig hört talas om Yngwie då. Vi lyssnade jag och Jörgen och det fastnade direkt för mig. Kände att det här var ju hur bra som helst, och faktiskt ett bra första val att lyssna på Yngwie. För Trial By Fire är ju helt fucking unbelievable bra !!. Blev snabbt min favorit live konsert, och lyssnade mkt på det. Och sen fortsatte det. Skaffade mer av hans skivor. Och idag äger jag det mesta av hans skivor. Och har några på LP också. Men sen tänkte jag på, vilket är det bästa albumet ??. Självklart är Trial by fire bästa skivan. Far Beyond the sun är ju hur jävla grymt som helst. Och Joe Lynn Turner sjunger alla låtar hur jävla bra som helst. Men det är två album som jag håller högst så de får bli två som är bäst av han. Och dom två bästa studio albumen är Odyssy och Eclipse.... Och självklart tycker jag Yngwie Malmsteen är den bästa gitarristen av alla och är min favorit. Han har en väldigt grym känsla och kan spela jävligt snabbt. Och är as cool på scenen med att sparka plektrum, slänga runt gitarren mm, Väldigt bra på scen.

Här kommer lite bilder på min samling:

Alla mina cd skivor, är inte alla skivor med han men jag har dom jag vill ha.


Mina LP skivor


T-Shirt jag köpte från Stockholm rock out, Vintage från hans Odyssey USA Turne


DVD och två kassettband

Inga kommentarer: